måndag 2 februari 2015

Inte hundra

Ja tyvärr lyckades jag fånga lite tråkiga baciller i storstaden och har legat pall i soffan i fyra dagar. Inget jag varken hade tid eller lust med för jag har så många roliga saker jag vill sy just nu. Men idag är jag i alla fall feberfri och känner mig piggare och dagen har tillbringats i syrummet. Bästa medicinen om du frågar mig.

Idag kunde jag inte längre hålla fingrarna borta från den där rullen med tyger som jag visade för ett tag sedan. Mitt huvud kom fram till att det hade varit roligt att sy en färgsprakande vårlöpare av en del av remsorna. Och vidare så funderade jag på vita kanter runt det hela. Och åter vill jag varna vana quiltare för att det nog inte finns ett enda rätt i mitt sätt att sy i denna teknik men det bjuder jag på.

Här har jag sytt ihop en massa remsor och när de ligger så här ser det ganska okej ut, men på nästa bild ser man en viss skevhet. Remsorna är lika breda och säkert trådraka men mönstret på remsorna är VÄLDIGT snett och det gör att hela arbetet ser skevt ut, tyvärr.


Var kanske därför rullen var billig???? Vad vet jag. Jag får se till att ställa MYCKET saker på löparen så det inte syns.


Och snart, snart, snart är det cykelsäsong igen och då tänkte jag för en gångs skull ligga steget (eller trampan) för och ha sytt upp ett litet lager av sadelskydd. De är himla roliga att sy för de blir snabbt färdiga och man kan sy dem i så många olika tyger.


Här ligger fem stycken och väntar på att få komma i symaskinen. Två är redan klara.


Jag har ingen lust att börja på kvällsmaten för jag vill fortsätta i mitt syrum med allt roligt som snurrar i huvudet. Men äta bör man annars dör man. Och då kan man inte sy - tråkigt!
Bambisyr har sin sedvanliga Visa och Berättamåndag och jag länkar dit med detta inlägg mot bättre quiltvetande. Må så gott!




9 kommentarer:

  1. Så flott og sommerlig løper! Vi er heldige som kan kose oss med herlige vår og sommerfarger selvom det er vinter ute. Fine trekk du har sydd til sykkelsetene også.
    Godt du er på bedringens vei, for det er kjedelig å være syk og ikke en gang orke å sy. Jeg glemmer også å spise når jeg er i gang på syrommet, men mat må man ha... :-)

    SvaraRadera
  2. Så många vackra och färgglada tyger /alster du INSPIRERAR oss och länkar till på Visa och Berätta måndag./Tack från Bambi

    SvaraRadera
  3. Oj vad många "cykelsadlar" vilket jobb! Duken är jättefin med alla sina härliga färger. Ett tips för att minska skevhet när man syr "roads" är att sy ihop remsorna från olika håll, men det kanske du visste redan.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan tyvärr inte ett skvatt om det, jag bara testar mig fram. Hur menar du från olika håll?

      Radera
  4. Härliga färger i din löpare och dina cykelsadlar är jätteroliga.. Kram

    SvaraRadera
  5. Tycker att din blivande vårlöpare är ursnygg! Det gör inte ett dugg att trycket är lite "skevt" utan snarare tvärt om så tillför det ett spännande utseende. Den blir helt klart intressantare på det viset! Dina sadelskydd gillar jag skarpt - men här har det ju kommit så mycket snö så det är inte aktuellt ännu på ett tag. Jag får nog hålla mig till annan sömnad än så länge.
    Kramisar

    SvaraRadera
  6. Man blir ju riktigt pigg när man ser din läckra löpare.Häftig! Cykelsadlar är kul att sy,fina blir dina. Krya på dig!Kram

    SvaraRadera
  7. En riktigt härlig vårlöpare blir det nog när den är klar och cykelskydd är bra att ha! Kram Immi

    SvaraRadera
  8. Vilken färgklick din duk är. Man blir glad av att titta på den.
    Kram Kerstin

    SvaraRadera