onsdag 21 januari 2015

Klädsömnad

Det händer inte ofta i verkligheten men i min fantasi händer det nästan dagligen - att jag syr kläder till mig själv alltså. Det som dock oftast får mig att slänga halvfärdiga plagg i papperskorgen är att jag inte får till mönstret efter min kroppsform. Och detta TROTS att jag har en väldigt fin provdocka som sällskap i mitt syrum. Har man inte kunskapen och 4 par händer kan man vilja hur mycket man vill och ändå blir det bara sopgubbarna som får något ut av det - mer sopor.
Detta mönster har jag fått av en syvän i Borås men det var i stl M och det är inte jag. Jag sydde två tutorial och la till och drog ifrån på dem så till slut var jag så virrig i huvudet så jag hade knappt koll på fram och bak.
Men jag har en vän. Och det är en vän som är VÄLDIGT duktig på det där med att sy kläder (hon är förresten duktig på allt hon skapar i syrummet) och hon förstod min panik och tog sig tid och hjälpte mig att få till ett mönster. Tusen tack MT!

Det är egentligen inte någon jätteavancerad kreation men det kvittar ju när det inte funkar. Det handlar om att jag vill sy linnetunikor att ha över t ex en långärmad topp. Man kan sy dem i många olika färger, dekorera dem med något häftigt eller sy olika avslut nertill. Med en sådan känner jag mig lite mer klädd än när jag bara går här hemma med en vanlig topp. Jag har sett en sida på nätet som syr och säljer liknande och de är SÅ snygga men SÅÅÅÅ dyra. Jag har inte lust att ge 1498 kr för en linnetunika när jag har allt jag behöver i syrummet för att skapa en sådan (utom kunskapen att fixa mönstret då förstås).

Håll i er för nu kommer en bildkavalkad för jag har faktiskt lyckats få ihop en sådan där linnetunika och jag är riktigt nöjd med resultatet.


Svårt att fotografera svart men jag hoppas ni kan få en liten aning om mönstret. Den har inte några insnitt, bara ett fram och ett bakstycke och har en lätt a-linje form. Precis som jag hade tänkt den.

I profil

Bakifrån
Ligger an snyggt i nacken

Snibbar i nederkanten.
Det är så himla roligt att sy kläder till sig själv när man har ett mönster som man vet kommer att passa en. Det kommer att bli många fler av denna modell och till sommaren kommer den troligen att bli förlängd till en linneklänning. 
Hurra jag har äntligen ett mönster som är gjort efter min kropp och jag har en underbart snäll vän som hjälpt mig med det. Må så gott!


3 kommentarer:

  1. Den blev ju så fin - även om det var en massa vedermödor i början! :-) Det är ju så roligt att sticka emellan med lite klädsömnad ibland och jag är nog som dig - i fantasin så gör jag massor med kläder till mig själv. Och gissa om de är snygga - allihopa!
    Kramisar

    SvaraRadera
  2. Så snygg den är!!!! och så användbar!
    Grattis till ett snyggt plagg!
    kram Gunilla

    SvaraRadera
  3. Åhh, vilken snygg tunika, förstår om du är nöjd trots alla vedemödor.. En sån skulle man haft:O)) även här syr jag ju kläder ibland och som du skriver, ofta blir det inte så mycket av dom.. Kram Immi

    SvaraRadera