onsdag 16 april 2014

Jag har sytt lappteknik

Så här började det (och nu vill jag varna känsliga quiltare för att det nog finns hur många felaktigheter som helst i detta inlägg): handen fick tag i fina tyger som det först blev muggmattor av. Hjärnan gick i toppspinn och tänkte att nu kanske det är dags att våga sy en duk i lappteknik. Handen ritade en enkel skiss och där var nog inte hjärnan riktigt delaktig. Hjärnan hade nämligen tänkt sig 5 x 5 rutor men handen plockade bara fram fyra tyger. Detta upptäcktes dock inte förrän sömnaden började. Ägaren till hjärnan och handen tog då över och styrde upp det hela. Den blåa rutan som löper diagonalt tvärs över duken fick därför bli "slutrutor" i de två andra hörnen också.


Här har sömnaden börjat och eftersom jag ALDRIG sytt något i lappteknik någon gång så fick jag tänka noga inför varje steg. Men så kul att se hur duken växer fram bit för bit för varje lapp man syr.


Bara kolla in, jag är helt betagen över att det är jag som skapar detta. Och jag hade sånt extremt flyt i syrummet så det var helt magiskt.



På nolltid kom jag till ännu en helt ny grej för mig - att quilta. Hittade bordsfilt att ha som mellanlägg och ett enfärgat gult tyg till bakstycke som dessutom passade till 100%. Detta tyg skar jag även lukkekanter/binding av (VAD heter det på svenska?). Så nåla, nåla, nåla och sedan tungan rätt i mun för jag ville hemskt gärna sy diagonalt över rutorna. Har inte en aning om man mäter ut detta om man är van quiltare eller man freestylar och kör med ögonmåttet? Jag använde ögonmåttet.


Min baksida. Och inte ett enda veck, varken på framsida eller baksida och det vet jag fortfarande inte hur jag lyckades med. Det där med att sy med tyg-vadd-tyg har jag en del dåliga erfarenheter av för det vill alltid bli veck eller förskjuts lagren och det blir ojämnt. Men med Pfaffen och övermatningen (och visst med en hel del nålar) så blir det väldigt bra. Är så nöjd med att jag bytte symaskin.


Glömde ta bilder på min "kantremsa" och när jag satte på den. Den syddes på med maskin både på baksida och framsida och det är kanske fusk,  men jag har så himla svårt för att sy för hand (eller är det en ursäkt för att bli snabbt klar). Detta var ett dock ett väldigt smidigt sätt för en ovaning som mig. På bilden nedan ser ni mitt enda fel (som jag tycker)  på denna duk. Jag sydde ihop två tygremsor enligt konstens alla regler (med diagonalskarv) för att få den att räcka runt duken. Meeeen när jag kom till momentet där jag skulle sy ihop remsan efter att jag sytt på den på duken så lyssnade jag inte tillräckligt på Youtube-tanten och klippte den för kort!!!!! Det är av misstagen man lär sig och min ursäkt är att det är första gången. Det fick bli en "vanlig" skarvning och den stör inte jättemycket i mina ögon. Eller?


Håll i er för nu kommer resultatet.


Vet inte om man får skryta men JAG ÄR JÄTTENÖJD. 


Duken är nu lagd i ett kuvert ihop med lite påskgodis och är skickad som påskhälsning till några som jag hoppas blir glada över att ha den på sitt köksbord. Må så gott.

4 kommentarer:

  1. En söt Påsk-duk och trevlig Present!

    SvaraRadera
  2. Jättefin! Kul att läsa att du haft kul och det är ju det viktigaste!!
    Glad Påsk!

    SvaraRadera
  3. Vilken söt liten påskduk och va roligt att läsa att du tyckte det var sååå roligt att skära sönder tyg och sen så ihop det igen...Kram Immi

    SvaraRadera