måndag 7 augusti 2017

Snålhet eller klokhet

Eller faktiskt kanske båda delarna. Snålheten består helt klart över att alla butiker numera tar betalt för sina plastkassar. Det är väl inte själva summan i sig som jag ojjar mig över men när jag ska betala 2 kr för en kasse som sedan är helt oanvändbar i hemmet då tycker jag det är utkastade pengar. Så att köpa och sedan bara slänga en sådan kasse känns lite i den lilla miljömedvetna själen jag har. Och det är där klokheten kommer in. Syr man en praktisk kasse som är lämpad för ändamålet så har man dessutom varit dubbelt klok.

Hittade några passande tyger på IKEA och på en meter får man ut tre kassar. 
Det är en enkel modell utan foder och med väskband i bomull till handtag.




Här har jag försökt mig på modellen som kallas antiplast som man kan hitta på Youtube. 
Roligt att man kan få den precis som en plastkasse.
Dock tog jag lite väl tjockt yttertyg så den blev aningen klumpig vid handtagen.
Men den är ett test så nu vet jag det!

Denna fick passande foder i turkost.      



Och här är den ute på uppdrag för första gången. Älskade maken packade och gav sitt godkännande med en liten anmärkning - plastkassar ger med sig lite mer.


Måndag och första arbetsdagen efter fyra veckors semester är avklarad. Ikväll är man lite mör både i kropp och knopp men det var roligt att återse kollegor och höra om deras sommar.
Måndagar innebär även en länkning till Visa och Berätta Måndag hos bambisyr-evaj. Kolla in hennes fina blogg samt alla länkningar där. Må så gott!

5 kommentarer:

  1. Tack Lotta för din inspiration och länkning till Visa och Berätta måndag!! Bambi❤️

    SvaraRadera
  2. Snygga kassar och visst är det häftigt att ta med sig sin egen till butiken.. Kram Immi

    SvaraRadera
  3. Jah, dette må vi alle gjøre nå. Ikke bare koster plastposer noe, men vi må redusere forbruket av plast. Så dette blir mitt neste prosjekt. Takk for inspirasjon.

    SvaraRadera
  4. Ditt miljøvalg er bare så bra! Kjempeflotte nett, og morsomt med den modellen som ligner plastposen. Jeg har også handlenett med meg til butikken. :-)

    SvaraRadera
  5. Säljer du nyckelringar? hittade dina på goggle :-)
    Isåfall skulle jag gärna vilja köpa
    2st "man ska ha husvagn" nyckelringar
    Mvh/Micke
    Mickes_35@msn.com

    SvaraRadera